joi, 26 martie 2009

Gimnasta de aur, dansatoare la cabaret

Opt kilograme
de medalii, dintre care 15 de aur la Campionate Europene, Mondiale sau Jocuri Olimpice, reprezinta palmaresul fostei gimnaste Rodica Dunca. Renta viagera de 1.500 de lei nu îi este suficienta, motiv pentru care a ajuns sa danseze pentru bani!

Multipla campioana nationala si internationala, Rodica Dunca traieste mai mult din amintiri. Pentru a-si ajuta familia, fosta mare gimnasta a trecut de la bara orizontala de concurs la trapezul de la circ, apoi la bara verticala de spectacol desuet si la reprezentatii de revista prin târgurile si orasele tarii. Este prim-solista a trupei de revista a Teatrului din Baia Mare, a jucat în peste 100 de spectacole de revista si în cel putin 10 la drama. Cândva a fost „fata de aur” a locului în care se agata harta în cui. Dupa Campionatele Mondialele de la Edmonton din 1983, a abandonat activitatea competitionala si a intrat în trupa Ciobanu de la Circul Globus din Bucuresti. „M-am dus acolo cu Teodora Ungureanu. Am lucrat amândoua la trapez aproape un an. În paralel, mi-am început scoala de antrenori. Am terminat-o în 1986. Figuram, la acea vreme, ca laborant la Faimar Baia Mare”, îsi aminteste ea. „Directorul de-atunci al trupei de revista, Iosif Capoceanu, a profitat de faptul ca sotul meu, coregraful Zoltan Papp, era în turneu si m-a angajat. Când s-a întors Zoli, eu eram deja subalterna lui. A turbat, n-a vrut sa lucreze cu mine vreo jumatate de an. M-a tinut în vestiar în tot acest timp, nu m-a bagat în spectacole decât atunci când a avut de ales între a ma da afara sau a ma «ierta». Eram sotia lui, cum sa ma dea afara?! A anticipat disconfortul pe care mi l-au provocat afisele lipite pe toti stâlpii, în care se facea reclama
cu numele meu”, a marturisit Rodica.

«Fara media asta lunara de bani
nu stiu ce ne-am face eu si familia mea.
E trist, dar n-am ce face. Trebuia sa lucrez ceva, undeva, cumva». Rodica Dunca

Palmares Rodica Dunca
• 1983 - CM Universitare, Canada – o medalie argint;
• 1982 - Campionatele Internationale Zagreb - 2 medalii aur;
• 1981 – CE Spania - o medalie bronz; Campionatele Internationale, Cluj - o medalie aur; Campionatele Internationale, Bacau – o medalie aur si 2 bronz; Campionatele Universitare, Bucuresti - o medalie aur si una argint;
• 1980 – JO Moscova - o medalie argint; Turneul Campionilor, Londra - 2 medalii aur; Campionatul National Baia Mare - o medalie aur; Campionatele Internationale, Bucuresti - o medalie aur si una argint;
• 1979 – CM SUA - o medalie aur; Turneu Mondial Antibes-Orleans - 3 medalii argint si 3 bronz; Campionatele Internationale, Italia, Catania - 4 medalii aur si una bronz; Campionatele Balcanice, Ljubljana - o medalie aur si una argint; Campionatele Internationale Tokio, Japonia – 2 medalii aur si 4 argint;
• 1978 - Campionatul National Daciada - o medalie bronz; Campionatul National Arad - o medalie aur si una argint; Campionatele Balcanice Cluj - 2 medalii aur;
• 1977 - Cupa României, Bacau - o medalie aur si una bronz; Campionatul National Cluj - o medalie argint si una bronz; Campionatele Balcanice, Salonic - 3 medalii aur;
• 1976 - Campionatul National de Juniori, Arad - 5 medalii argint.