miercuri, 22 iulie 2009

Peste 40.000 de români vor petrece sărbătorile în cuşetă

De Crăciun şi Anul Nou, cuşetele şi vagoanele de dormit ale CFR Gevaro circulă aproape pline

Cei mai mulţi clienţi de cursă lungă sunt angajaţii în delegaţie şi oamenii de afaceri

Aproape 650.000 de persoane au călătorit cu vagoanele de dormit şi la cuşetă, în primele 11 luni din acest an, cu aproximativ 5% mai multe decât în perioada similară a lui 2007, potrivit datelor furnizate de societatea CFR Gevaro. “Numărul total de călători transportaţi în acest an va creşte semnificativ în luna decembrie, ştiut fiind că în perioada sărbătorilor de iarnă, gradul de ocupare se apropie de 100%”, a declarat pentru Gândul directorul general al societăţii, Bogdan Năstăsescu. Un calcul simplu arată că peste 73.000 de persoane vor alege să călătorească în cuşetele şi vagoanele de dormit ale CFR, în ultima lună a anului. Având în vedere că, începând de astăzi, traficul
se intensifică în ţară, putem spune că aproximativ 40.000 de români vor circula în aceste condiţii de sărbători. Acest mijloc de deplasare este preferat, în principal, de angajaţii aflaţi în delegaţie şi oamenii de afaceri care vin la Bucureşti. Explicaţia este simplă: în afară de “bed & breakfast”, mai este asigurat
şi transportul pe timpul nopţii, ziua rămânându-le călătorilor pentru rezolvarea problemelor.

Aglomeraţie pe ruta Bucureşti - Oradea

Cea mai solicitată rută este Bucureşti – Cluj Napoca – Oradea, unde în primele 11 luni ale anului gradul mediu de ocupare a fost de 85% la vagonul de dormit (comparativ cu 83% în ianuarie – noiembrie 2007) şi de 75%, la cuşetă (faţă de 64%). În topul preferinţelor urmează apoi, în ordine, Bucureşti – Timişoara (76% şi la vagon de dormit şi la cuşetă), Bucureşti - Arad (79%, respectiv 85%) şi Bucureşti – Satu Mare (77% şi 75%).
Şi în traficul internaţional se observă o creştere a numărului de călători. Cele mai “aglomerate” trenuri sunt cele de Budapesta, unde locurile la vagoanele de dormit sunt ocupate, în medie, în proporţie de 69%, iar la cuşetă – 41%, comparativ cu 65%, respectiv 34% în perioada similară a anului trecut. Şi la rapidul Dacia, cu destinaţia Viena, gradul de ocupare este de 62%, respectiv 39%. În fine, următoarea destinaţie preferată este Munchenul, vagoanele de dormit fiind ocupate în proporţie de 46%, observându-se o uşoară scădere faţă de 2007 (47%).

Chiar dacă tarifele par destul de mari, ele nu sunt totuşi la nivelul a două nopţi de cazare la hotel, pe care ar fi trebuit să le plătească persoana cu pricina dacă ar fi ales alt mijloc de transport
, explică Năstăsescu.
O călătorie dus – întors Bucureşti – Oradea costă la vagon de dormit (două paturi în compartiment) 342,9 lei
, iar la cuşetă cu şase locuri 223,32 lei. Până la Budapesta, biletul dus-întors la vagon de dormit costă 609,3 lei, la Viena o idee mai scump
– 611,6 lei, iar la Munchen 957 de lei.

Cuşetă la Munchen, restaurant la Varna

Începând din această lună, CFR Gevaro îşi lărgeşte oferta, mai ales în traficul internaţional. Astfel, pe relaţia Munchen va fi introdus, alături de vagonul de dormit, şi un vagon cuşetă, iar ambele vor fi ataşate la trenul Pannonia, via Braşov, nu Craiova, ca acum.

La trenul de Viena, vagonul restaurant, care acum se opreşte la Budapesta, va merge până la destinaţie.

Vagonul restaurant va fi ataşat şi la trenul care va asigura, din vară, legătura Bucureştilor cu Varna. Tot în sezon, pe relaţia Veneţia va fi introdus şi un vagon cuşetă, iar în tot timpul anului legătura cu Praga va fi asigurată zilnic cu un vagon de dormit.