miercuri, 18 februarie 2009

Berarii romani iau din spuma de piata a multinationalelor

in magazine, romanii cumpara cu preponderenta bere ieftina. Producatorii autohtoni au reusit astfel sa urce in topul clasamentului dupa cota de piata.

Daca ne luam dupa vinzarile din magazine, producatorii autohtoni ameninta tot mai mult gigantii mondiali de pe piata berii. In top 10 al companiilor care au inregistrat cele mai mari vinzari anul trecut, berarii autohtoni se pozitioneaza tot mai sus in clasament. Mai precis, potrivit unui studiu ACNielsen, printre primele cinci clasate dupa cota de piata in volum se numara doua nume romanesti. Este vorba despre European Drinks, pe locul patru, si Bere Mures, pe locul cinci. Aceasta in conditiile in care, conform analizelor realizate de aceeasi companie de cercetare de piata, in primele noua luni ale lui 2005, firma fratilor Micula se situa pe pozitia a cincea, in vreme ce producatorul muresean se afla de abia pe a noua treapta a topului. „Anul trecut am crescut cu aproximativ 22% la bere“, ne-a declarat Ioan Micula, presedintele European Drinks, potrivit caruia 2006 a fost un an slab in ceea ce priveste vinzarile de alcool, care au scazut „la jumate“, din cauza introducerii accizelor. Micula mai spune ca anul acesta va produce la intreaga capacitate a fabricii: 650 de milioane de hectolitri.

Topul este dominat in continuare de Brau Union, care in 2005 detinea 27% din totalul pietei, urmat de Interbrew, care dupa primele noua luni ale anului trecut avea 21,9% din piata (conform MEMRB Romania) si de South African Brew. Mentionam ca cifrele de mai sus reprezinta cotele de piata comunicate de producatori, care iau in calcul si vinzarile din restaurante si din baruri.

Berea ieftina se vinde bine

Mai bine decit companiile de bere autohtone stau insa brandurile romanesti. Astfel, din datele ACNielsen, cea mai vinduta bere din tara noastra (atit in volum, cit si in valoare) este Bürger, produsa de European Drinks. Aceasta este urmata de Bergenbier, brand al Interbrew si Neumarkt, produsa de Bere Mures. Dupa volum, pozitiile urmatoare sint ocupate de Golden Bräu, Bucegi si Timisoreana.

Tuborg coboara in top

Conform studiului ACNielsen, cea care a coborit in partea de jos a clasamentului, din cauza cresterii in primul rind a vinzarilor Bere Mures, este Tuborg URB, care a ajuns astfel pe pozitia a sasea. Oficialii companiei sustin insa ca, din datele lor, anul trecut au vindut mai mult decit Bere Mures. „Nu cred ca sintem pe locul sase, ci pe cinci. Vindem mai mult decit Bere Mures“, ne-a declarat Sahar Shaine, presedintele URBB. Potrivit acestuia, din punctul de vedere al volumului, Tuborg detine 9% din piata, fiind astfel pe locul al cincilea, in vreme ce, raportat la valoarea vinzarilor, are 11,5% din piata si se afla pe pozitia a patra in top. „In 2006 am fost la capacitate maxima, compania a crescut din punct de vedere valoric cu 30%, iar din punctul de vedere al volumului, cu 20%. Nu este vorba de o scadere“, ne-a declarat Shaine. In ceea ce priveste evolutia companiilor autohtone, presedintele URBB sustine ca este „multumit de conditia noastra“. „Ca politica, noi incercam sa jucam pe piata de sus, nu sa vindem ieftin, pentru ca nu stim sa producem bere ieftina“, mai spune presedintele URBB. Potrivit acestuia, Tuborg va investi anul acesta 20 de milioane de euro pentru a-si mari capacitatea de la 1,6 la 2 milioane de hectolitri anul acesta si 2,4 milioane anul viitor.